22 Februari 2010

Pelajaran 9: Pahatkan Di Minda Prospek, Mereka Telah Memilikinya

Sebagai seorang pengedar perniagaan MLM, aktiviti utama anda adalah mengguna produk, menjual produk dan mengajak rakan-rakan anda menjadi ahli (menyertai organisasi anda). Bagi pengedar baru, aktiviti menjual dan mengajak rakan menjadi ahli merupakan satu cabaran yang besar dan mencabar. Apa yang anda mesti lakukan. Mengikut Tom Big Ai penyelesaian kepada masalah penjualan dan penajaan sejagat adalah mudah dengan membuat prospek merasa selesa.
Jelaskan pada prospek bahawa:
  • Ramai orang sudah menyertai program ini @ membeli produk ini
  • Kos untuk menyertai program @ produk
  • Sebab mereka tidak menyertai program ini @ tidak beli produk ini
  • Anda hanya sampaikan fakta dan biarkan prospek buat keputusan.

Anda perlu memberitahu EMPAT perkara di atas SEBELUM anda membuat pembentangan peluang perniagaan atau jualan. Sebagai contoh:

a) Pn., ramai orang telah menyertai program ini kerana mereka nampak cara buat duit. Lagipun untuk menjadi ahli cuma RM68. Cuma ada dua sebab mereka tidak sertai program kami, 1) mereka tidak faham atau 2) mereka tidak ada duit RM68 pada ketika itu. Saya akan sampaikan fakta-fakta asas sahaja. Jika anda suka, itu bagus dan kita boleh mulakannya. Jika tak suka pun tidak jadi masalah. Adil tak?


b) Pn., ramai orang menyukai produk ISO.3 kami ini. Lagipun harganya cuma RM104 sahaja. Hanya 2 sebab sahaja orang tidak membeli produk ISO.3 yang bagus ini ialah kerana mereka tidak percaya yang ia betul-betul berkesan, ataupun mereka tidak dapat membelanjakan RM104. Apa pun biar saya jelaskan bagaimana ia berfungsi. Jika anda suka, hadiahkan pada diri sendiri. Kalau awak tidak menyukainya pun, tidak ada masalah. Adil bukan?

Di atas adalah contoh bagaimana anda boleh memahatkan pada minda prospek bahawa mereka telah memilikinya sebelum anda menerangkannya. Hal ini bertujuan untuk meredakan tekanan dan meningkatkan tumpuan prospek terhadap perkara yang bakal anda ceritakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan